Szeretettel köszöntelek a DALSZÖVEG klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DALSZÖVEG klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DALSZÖVEG klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DALSZÖVEG klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DALSZÖVEG klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DALSZÖVEG klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DALSZÖVEG klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DALSZÖVEG klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Annyit kérdezett Cseh Tamástól: van-e még pizza?
A pécsi lány rendszeres fellépője az Európa Kulturális Fővárosa programjainak. Zenekarokkal vagy csak egy szál gitárral áll a publikum elé. Esetében a dalszerzés egyben terápia is. Van mit kiénekelnie magából. Fura sorai olykor másokra is gyógyírként hatnak. Amúgy akad, aki Koncz Zsuzsához, más Suzanne Vegához hasonlítja. SZTANKAY ÁDÁM írása.
„Pécs alkoholgőzös kohói érlelték rapszodikussá zenémet, ahol az élc és a
líra kéz a kézben jár, akárcsak a mindennapjaimban. Zenélési
késztetésem ösztönös és életfontosságú. Életfelfogásom: csömörből
gyönyörbe.”
Honlapján fogalmaz így Takáts Eszter. Az inspiratív kocsmakorszak persze
nem gyerekkori élményvilágának volt része. El kellett jutni odáig.
Élőszóban idézi a korábbi éveket:
– Ha egy gyerekkel érdekes dolgok történnek, az is tágítja, élesíti az érzékeit, és alkotói irányba viheti.
Takáts Eszter 1979-ben született Pécsett. Első emlékei között az akkor
még életteli „magas ház” s mindenféle boltok, városi zugok képe,
zsongása.
Jogász szüleinek válása után előbb édesanyjához került, majd
édesapjához, végül újra édesanyjához. Óvodából három jutott: Pécsett,
Pesten, Zalaegerszegen. Társai közül kitűnt azzal, hogy kapásból
megjegyezte a többiek szövevényesebb családi viszonyait. Persze, hiszen
saját famíliájában atyai ágon a García Márquez-i történetek szintjén
szövődött tovább a privát élet.
Lemezek között
Takáts Esztert az átélt érdekességek valóban korán alkotói irányba
vitték. Kiemelkedő rajzkészsége mellett muzikalitása is erős volt.
Zalaegerszegre költözött édesanyja a zeneiskola és a zongora mellett
döntött. Bár a hétéves Eszter egy artisztikus küllemű, méretes hárfával
látta volna magát szívesebben.
De nem volt ukáz, kiegyeztek.
A billentyűs hangszer is termetes, mutatós. Ráadásul édesanyja olyan
eszményekhez is autentikus kapcsot jelentett, amelyek túlmutattak a
zeneiskolák tanmenetén. Takáts Eszter az édesanyja lemezei között
fedezte fel John Lennon, Jimmy Hendrix, a Creedence Clearwater Revival
vagy éppen Janis Joplin albumait. A szabad világ hatvanas–hetvenes
éveinek végletekig független előadói másféle rendszerben is erős
hatással voltak.
Takáts Eszter életéből persze a tinidiszkóélmények sem maradtak
ki. De az egerszegi Crazy Horse rockkocsma megnyitása után visszatalált a
tiszta forráshoz. A hazai előadók közül képbe került – például – a
Kispál és a Borz, Tyereskova, Kiss Erzsi.
Azt alt hangfekvésű lány tizennégy évesen kapta első
énekkariszólista-szerepét. Akkor jött rá: szeret közönség előtt
énekelni. Része volt ebben egy technikai részletnek is: izgult, de nem
remegett a hangja. Tizenöt esztendősen került a zalaegerszegi Free Time
Band együttesbe, ugyanakkor tagja volt a Canterina nevű női
kamarakórusnak.
Az önbizalmával mégis voltak problémák. Artisztikus képességei
ellenére kiskamaszként úgy gondolta: komolyodva idegenvezető lesz, vagy
buszsofőr. Ám a családjában akadtak hangok, amelyek ezeket túlzó
céloknak találták.
Még nagyobb kétellyel kommentálták, amikor Takáts Eszter maturálva úgy
döntött: már csak a szülővárosa iránti kíváncsiságból is a Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Karának karvezető szakára jelentkezik.
Bejutott, ám húszéves koráig nem próbált mást, mint megfelelni az egyetemi drillnek. Így aztán szülővárosába visszatérve magányos volt, mint a kóbor eb. Mígnem elege lett ebből.
Előbb a város kulthelyének számító Bagolyvár könyvesboltban, majd az
akkoriban megnyíló Cafe Dantéban – amely a pécsi színházi fesztiváloknak
is éji centruma lett – talált új barátokra a helyi képzőművészek,
színháziak, zenészek között. És a kohó működni kezdett.
Van-e még pizza?
A dalszerzéshez már korábban is kapott inspirációt. Például az olykor
egerszegi dalnokként aposztrofált – nem keverendő a névrokon színésszel –
Lukács Sándortól, vagy éppen a gödöllői utcazenész fesztiválokon.
De az igazi lendülethez kellettek az új, pécsi barátok. A tizenhárom
albérlet, az esetenkénti pénztelenség, a hosszú éjszakák, a
párkapcsolatok tévútjai. És kellett még annyi más.
Takáts Eszter egyszer úgy fogalmazott: „Az egyetem kiégette belőlem az
igényt és álmot, hogy komolyzenei szinten elismeréshez juthassak.”
A bonyolultabb összefüggések helyett legyen elég: volt, hogy azért
osztályozták alá, mert a kottalapozója lemaradt a lapozásban. De Takáts
Eszter azért makacsul végezte az évfolyamokat, esténként pedig ment a
kohókba.
2000 őszén pedig a Mecsek Táncegyüttes brácsásával, Bogárdi Alizzal
megalakították a Pavilon együttest. A hamarosan nyolctagúra bővült
csapatot sokan a Kolinda, a Szélkiáltó és hasonló formációkhoz sorolták.
2001-ben Takáts Eszterék megnyerték a gödöllői dalos találkozót. A
siker azonban csupán reményeket fialt, lemezt nem. Ugyan
végigkoncertezték az egész Dunántúlt, ám aztán feloszlottak.
Takáts Eszter pedig pár évre csendbe burkolózott.
Diplomázva egy évig Pécs-közeli faluban tanított, esténként meg a
szokásos köröket futotta. Tanév végeztével szerelmi bánat okán hónapos
kimaradásra kényszerült iskolájából.
A depresszió elmúltával rájött: ez így nem korrekt.
A dalszerzést elcsendesült éveiben sem adta fel. Mindent megírt, amit
megélt. A tanári pálya gyors feladása után ismét Lukács Sándorban talált
mentorra. A Tea Culpa néven alakított duójukkal 2005 nyarán megnyerték a
Veszprémi Utcazenész Fesztivált. Takáts Eszter ezzel párhuzamosan az
NKA pályázatán fél lemezre való támogatást nyert. Néhány hónappal később
megalakította saját zenekarát, amellyel elkészítette első albumát.
Fellépéseinek száma négyzetesen szaporodni kezdett.
Aztán 2006-ban a kortárs könnyűzenét felkaroló rádióadónál valaki
valahol – talán az interneten – ráakadt Takáts Eszter Drága idő című
számára. Kiderült, hogy az embereknek fülük van az ilyen sorokra is:
„Repül a város újra, sosem áll, / Néha blamál, néha meg csak megtréfál. /
Drága idő, te vagy minden sarokban, / Néha pislákolsz, néha meg
berobbansz.”
A rádiósok a siker után
az előadót is előkerítették. Hamar lett
népszerű a Nyári dal vagy a Postás című dala is. Ma már harmadik
albumánál tart. Fesztiválokra hívják, idén saját koncertje volt a
Szigeten.
Van, aki Koncz Zsuzsához, más Suzanne Vegához hasonlítja.
Cseh Tamást is szokták emlegetni. Vele egyszer futott össze Kapolcson.
Takáts Eszter annyit kérdezett Cseh Tamástól egy asztalnál: van-e még
pizza? A két utolsó szeleten osztoztak.
Ezt így kell nézni
Takáts Eszter saját mikrovilágában él. A szabadság eszményét alkalmazza a
gyakorlatban. Hat rá persze a külvilág is. Tévéjét egy éve elraktározta
a pincében. A maga részéről abban bízik: sosem kell majd orvelli
világban élnie.
Egy éve költözött Budapestre. Pécs szerelem volt, megrázó visszajárni.
De rendszeresen hívják az EKF programjaira, hiszen pécsi lány. Az idén
ugyancsak Európai Kulturális Főváros Isztambulban is pécsiként lépett
fel.
Ő azt gondolja magáról: Magyarország egyik énekese. Kétsége sincs afelől, hogy ezt így kell nézni. Meg persze hallgatni.
Hallgasd és nézd!
Talán a legnagyobb a szám a lemezen, nem túlzás ezt mondani!
Videó (katt ide): Oldalvágány TV 2010 Eszter - zene és interjú a Docler.hu-n
Helyszín: VI. Gyarmati Vigasságok Fehérgyarmaton
Talán a legszebb dal Takáts Esztertől 2007-es albumáról, a Rövidtávról.
Három villáminterjú összeollózva Németh Jucival, Takáts Eszterrel, és Kardos-Horváth Jánossal a Magyar Dal Napja/ 2010 - en
Ha egy nő szeret (dalszöveg)
Ha egy nő szeret, öle meleg, öleld meg
Ha egy szél lehet, egy hang remeg, emeld meg
Neked egy rész nem kész, merre mész, mért tőle félsz
Ha egy nő szeret, ölve hideg, ne öleld meg
Refr1:
Ölelve meleg, megölve hideg
Túl nagy neked
Távolba lépsz, így vagy naprakész
Távolba mész
Ha egy férfi szeret, az is őrület, bár néha merev
Ez így meredek, a nő nevet, ne csalja meg…
Két rész egész, ritka és merész, különben minden elvész
De ha tőle félsz, és továbbmész, maradsz, mint rész
További Eszter dalszövegek
(forrás: 168ora.hu, docler.hu, szatmarisracok.wordpress.com)
|
|
Ibi 2 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Sallangtól megtisztított best of: Takáts Eszter - Hét remény, szeretet (lemezkritika)
Az ártatlan fiatalság időszaka - Takáts Esztert zalaegerszegi emlékeiről kérdeztük
Takáts Eszter: Gyakran ábrándoztam arról, hogy én is énekes leszek - interjú az új lemez kapcsán
nyesőmariság